onsdag 18 november 2015

Nepal blogg

Himalya topparna bortom molnen
Fantastisk vacker inflygning med de snöklädda Himalaya topparna, den lägre bergiga naturen med risterrasser och småbyar. Samtidigt, förståss med tanke på varför jag är här, det måste vara något av den svåraste miljön man kan tänka sig om man behöver rullstol för att ta sig fram. 
En helt annan intensitet här i Kathmandu jämfört med Botswana. Bagagehämtningshallen var något av det fullaste och rörigaste jag sett, men tog man det lugnt så kom väskorna, taggarna kollades och sen var det bara ut i myllret. Och där stod en kille med en SIRC skylt. Det är centret jag ska jobba på så det gick ju lätt att hitta honom vilket var himla skönt. Bilfärderna här är galna med alla motorcyklar, cyklar, bussar och bilar. Just nu var det dock bara ca 10% av den vanliga trafiken sa han  eftersom det är diesel och bensin kris. Detta gör att det är fullt på alla buss tak, mycket mer än vanligt. Körde den enda ”highway” som finns i landet mot Bhaktapur. Den är en fil i varje riktning, men på ena sidan står bitvis länga rader med stillastående bussar, vilket gör den i stort sett totalt enfilig. Den går till Kina om man bara fortsätter köra. Vi fick tydligen tanka på nåt slags militarpolis tankstation. Utanför satt mängder av folk och vänta på bränsle. Känns inte helt bra, fast det är ju skönt att de kunde komma och hämta mej.
Det är även gaskris, vilket gör att kvinnorna står i gigantiska köer hela nätterna för att köpa gas för att laga mat. På centret har de börjat använda ved och gör maten utomhus till en stor del.
Just nu när jag sitter på min balkong och skriver kom det en flock med gröna papegojor och satte sig i trädet mitt emot. Inga bilder dock eftersom det börjar bli mörkt, men det är risk att det blir mer fågelbilder. Ljudnivån här är enorm. Någon håller på att hamra oavbrutet på något plåt-aktigt, fågelvolymen är hög, hundar skäller, musik står på, motorer gnisslar och bilar tutar.  Är inte riktigt säker på var jag bor, åkte ut från Kathmandu, genom Bhaktapur, stanna till på centret och sen fortsatte vi en bit till, kanske är det i Sanga. Men det kanske klarnar så småningom.    

Under dagen idag fantastiskt skönt väder, drygt 20°. Nu när solen gått ner börjar det bli lite svalare. Detta ska bli spännande. 
Men nu är klockan 20 (med deras konstiga tid, +4.75 timmar från svensk tid) och jag ska gå och sova. 
Ut från Kathmandu



Köer till bensinmacken

Risfälten när vi börjar färden uppåt


Som sagt mycket folk på taken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar