söndag 3 januari 2016

God fortsättning på det nya

Hoppas alla haft en bra nyårshelg. Min egen nyårsafton var väldigt lugn och för första gången i mitt liv firade jag den själv, inte så mycket firande kanske. Tillbringade helgen i Patan, eller Lalitpur, som är en av de äldsta och mest världsarvsbevarade delarna av Kathmandu. Ett riktigt fint Durbar square med riktigt gamla bevarade tempel. Det verkar inte ha blivit så skadad av jordbävningen där, vilket man nästan blir förvånad över med tanke på hur rangliga många ser ut. Promenerade längs de trånga gatorna och prången och titta tillbaka i tiden på alla gamla tempel. Bodde på ett supermysigt och trevligt hotell byggt i gammal traditionell Newari stil och med på Unescos världsarvslista. Kallt eftersom fönstren bara har delvis med glas, annars öppet, men jag fick en varmvattenflaska att värma upp sängen med. Underbart.
Vid 7-tiden på lördag morgonen var det sång i templet till vänster på Durbar square, typ kyrkokören verkade det som. En man med trummor och nåt annat slaginstrument och ett 15 kvinnor och några män som sjöng. Fin start på dagen.
På bussen tillbaka idag reste sig en man och jag fick hans sittplats på motorn. Riktigt trångt, vi var 4 på motorn, och han som jobbar på bussen föser ihop folk bakåt för att alla ska få plats. Och folk är tålmodiga, men det är ju vi också om man tittar på trängseln i T-banan och bussar i rusningstrafik.

Fullt av fina träsniderier
Durbar square
Mycket duvor som matas på torget


Försäljning pågår överallt

Fina detaljer i Golden Temple

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar