onsdag 13 januari 2016

Voluntär i Pokhara


Beth-eden Guest house i klart väder när man ser bergen
Nu är jag tillbaka i Pokhara och jobbar på ett lepra och ryggmärgsskaderehabiliteringssjukhus, Green Pastures Hospital. Väldigt lärorikt och intressant. Var med på ronden med alla patienter första dagen och lärde mej en hel del om spetälska. Hemsk sjukdom med kraftiga deformationer av händer och fötter, sår och amputationer. Jobbar med ffa sjukgymnasterna och har haft några presentationer och workshops här också. En hel del folk kom till de två jag haft inkluderande alla professioner. Riktigt kul. Har även jobbat med tre killar med tetraplegi som alla lyckades med konster de inte kunnat förut. Det är ju alltid roligt att kunna få patienter prestera bättre än de och personalen tror de kan. 
Har bott på området på deras lilla guest house med vattenbufflarna betande utanför och i fjärran ser jag Annapurna kedjans toppar. Stort och fridfullt område. Men idag flytta jag in till stan. Var lite för mörkt och ensamt där. Flera kvällar ingen el och då är det mörkt! Nu har jag ca 30 min promenad till jobbet. Går precis utanför flygplatsen. Häromdan kom ett plan inför landning precis ovanför huvudet. 
Första dagen här, var jag ute och åt med en 81-årig norska som jag träffade under nyårshelgen i Patan. Vi hade båda samma favorit restaurang här. Hon gör lite volontärs arbete och reser. Mycket inspirerande och häftig kvinna och vi kom väldigt bra överens. Kom fram till att vi båda är skyttar och kanske därför vi är så lika. 
Huvudentreen
Beth-eden Guest house








Khadga, min sjukgymnast kompis
Utsikt från centret över staden och bergen
                                   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar