fredag 22 januari 2016

Sista veckan i Nepal

Den här sista veckan i Nepal slutade jag jobba på centret och har mest varit turist och lite volontär jobb på Independent living centret, Khagendra. Var med på festligheterna där då, den för 25 år sedan avlidna, grundarens födelsedag firades. Alla skolbarnen, majoriteten med något funktionshinder, kom i parad efter en liten orkester. Pingis turnering avgjordes, pris för olika saker delades ut (årets pingisspelare gick till en liten kille som jag såg spela pingis första gången jag var där, sittandes på ena kanten av bordet) och vice premiärminister (en av 6 vice premiärministrar) var där och talade. Idag var jag där och tränade lite med några av de som bor där.
Var vid Pashupatinath, den heligaste kremeringsplatsen, en kväll. Intressant och vackert ställe. Varje dag vid 18 har de en ceremoni där med traditionell musik och dans. Samtidigt pågår ständigt begravningsceremonier med tvagning och bränning. Var även vid Swayambhu stupan, Monkey temple. För 31 år sen stal en apa en mandarin jag hade i fickan och skalade och åt, nu tog en stor apa min öl flaska och hällde ut det på bordet och drack. Man får hålla i prylarna.
Bifogar också några bilder från det vackra Kopan Monastery som ligger på en kulle ca 45 min gångväg från där jag bor. Ett av de större mycket aktiva kloster i Kathmandu dalen. Annars har jag gått några varv runt Bouddha stupan då och då och ätit middagar Bernice och en annan volontär, Sandy. Bouddha området är ett intressant och trevligt område att bo i. Många tibetaner bor här och det är inte så turistigt som i Tamel området. Nepal är fantastiskt och jag kommer sakna mycket här. Men, vi är alla ganska redo att lämna och åka hem eller vidare.

Årets pingisspelare
Lycklig pristagare


Swayambhu stupan
Utsikt från Swayambhu stupan

Här går ölen åt
Vanlig gatubild

Ljusoffer vid Bouddha stupan

Fortfarande vattenbrist
Kopan monastery heligaste del

Kopans vakthund i stålmannendräkt

Förhållningsorder för Kopan
   
Pashupatinath

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar