söndag 6 maj 2012



Det kulturella utbudet har helt plötsligt eskalerat, vilket jag förståss drar nytta av istället för att sitta själv hemma i lägenheten.
Förra helgen var jag på en intressant passion play som framfördes ute i bushen på Unity Dows farm (hon är en välkänd och bra Botswansk författare och även den första kvinnliga domaren i Högsta domstolen i landet). Bifogar några bilder på skådisar och miljö (lite Milles känsla i den första tycker jag). Mycket trevligt. Morgonen efter (kl 7) var jag ute där igen tillsammans med en grupp som tränar för en lååååång promenad på saltöknen i juli, och gick tillsammans med Unity och hennes familj. Mycket trevligt, avslappnat och god frukost på en klippa. Världen är liten här.

Så pågår även Ditshwanelo, den årliga Human Right Film Festival, med mycket bra filmer. Inte så upplyftande kanske, men inspirerande, berikande och lärorikt. Men igår tog jag paus från människorättsfilmer och gick istället på en fantastisk en-mans modern dans föreställning. Mycket bra och häftig och aldrig långtråkig. En dansare från Sydafrika som hade en helt suverän kroppskänsla.   
 Sen har jag vunnit en stor seger denna veckan. Efter 1,5 år kamp med trafikförsäkringsverket här, har vi lyckats ge en av våra gamla patienter den förmodligen bästa rullstolen någon har i det här landet, i alla fall den dyraste, men förhoppningsvis även den bästa. ”Du har förändrat mitt liv” var den lyckliga kommentaren när hanbytte ut sin otympliga åbäke till rullstol, mot denna snygga, lätta stol. Behöver lite segrar emellanåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar