fredag 27 maj 2011

En dag på jobbet

Skulle skypa med min handledare på morgonen. Blev kort telefonprat istället eftersom internet var mestadels ur funktion.
Till sjukhuset vid 8.30 och hittade ingen. Visade sig att alla gick rond med överläkaren, vilket är bra eftersom vi inte haft en läkare på ett tag, han är ju avskedad eftersom han är med i strejken (som förresten fortfarande pågår). Bestämdes att en ny patient med en hög skada som inte kan opereras här (finns ingen kirurg och inga skruvar på sjukhuset) skulle flyttas till ett av privat sjukhusen av bilskadeförsäkringen (MVA). Papper skulle fyllas i och sen skulle hon förhoppningsvis förflyttas så snart som möjligt. Papper fylldes i och sen uppstod problemet hur ska papprena komma dit? Jag och en kollega tog bilen dit och lämna (chaufför och budbärare). Samtidigt kommer vårt bästa biträde som jobbat varje dag sedan strejken började och sa att han fått brev om uppsägning också. Behöver gå upp till matrons med sin chef. Säjer att jag går med honom när jag kommer tillbaka från MVA (chef).
Åter igen till sjukhuset och det visade sig att personen som egentligen hade blivit avskedad hade samma förnamn som vårt biträde, men inte samma efternamn, han hade redan varit hos matrons med en av våra sjuksköterskor. Hemsk, de delar ut så mycket avskednings besked och vet inte vem de ger det till. Även om det hade varit hans namn på pappret skulle jag nog kunnat motivera att han skulle vara kvar, eftersom han är en av de få som jobbar och jobbar rätt hårt. Tog en vända till MEMS (medicinskt underhåll) och lyckades få med 2 män som skulle lagat bromsarna på våra sängar igår. De tittade på sängarna och gick sen och hämta verktyg. Senare såg jag att en säng stod på högkant och sen såg jag dom inte mer.  Till maintanence, men chefen inte där, kom efter lunch (renoveringsansvarig).
Till vår ortoped avdelning och insåg att de flesta patienterna låg i sängarna. Gick och prata med 2 av våra kvinnliga patienter om hur läget var och varför de inte gått upp. Behöver en hel del påputtning, motivering och förklaring till varför saker är som de är och varför de ska göra vissa saker för sin egen skull. De här samtalen är inte våra kollegors starka sidor. De verkar ibland mest tycka att patienterna är jobbiga om de inte går upp, och tycker patienterna att det är för kallt (vilket det är) så nöjer de sig med det istället för att prata och motivera. Tjejerna kom i alla fall upp sen (Psykolog, motiverare).
Vår nyskadade tjej klagade över ont, vilket hon absolut har och en krage som sitter sådär (som ska hålla frakturen i nacken stabil) och skaver och gör ont. Hon har ju legat så i nästan en vecka nu, ångestframkallande även för en rätt luttrad person som jag själv. Ville vändas och fixas. Upprörd över vården och hjälplösheten att hon fortfarande ligger här, gick jag till kontoret, där det oftast är för gott om folk, och de undra varför jag såg så bekymrad ut. Fick då med överläkare, sjuksköterskor och ett biträde (samma som höll på att bli avskedad i morse) och vände, rätta till kragen och fick mer smärtstillande insatt. När de gått ut fråga hon ”Inka, när kommer du tillbaka? Så fort du går ut så gör de ingenting här”.   Lovade komma på eftermiddan. Ja, där försvann min administrativa eftermiddag, igen! (Medmänniska, omvårdare)
Rätt slut, hem och åt. Tillbaka med trötta steg. Till maintanence för att se om de skulle ta tag i att sätta upp hyllor, som vi bestämt igår. Nu var rätt person inte där. Chefen ska ringa när han hittat honom.
Sms från kollega att MVA även behövde papper från sjukhus direktören för att få patienterna förflyttade till privat sjukhus för behandling. Hon lovade fixa det.  Tillbaka och då satt de och skrev intyget från sjukhus direktören och jag skrev under (Sjukhusdirektör). Sen uppstod problemet, hur ska papprena komma dit? Försökte skanna, funkade inte på jobbet. Bestämde att jag går hem och gör det och mailar och så tar vi med originalen när vi ändå ska dit på möte imorgon (et möte som vi försökt få till under lång tid och blivit uppskjutet flera gånger).
Igenom avdelningen och till en av tjejerna jag fick up ur sängen i förmiddags och prata och jobba lite med henne. Några av våra kill-patienter undrade när vi skulle köra rullstols träning. ”Om 15 min efter att jag varit och kollat läget på nya avdelningen, ni kan komma dit.” (kurator/sjukgymnast)
3:e gången gillt (idag) fick tag i rätt personer på maintanence och fick med dom till nya avdelningen och de lovar att fixa hyllorna i helgen, (inredare och tjatare). Samtidigt kom chefen för privata byggfirman som renoverat förbi och lämna över räkningen. Vi konstaterade genast att säkerhetsdörren, gallergrind, som de satt in satt åt fel håll, typ bakofram, och mina patienter som kom dit kom inte in. Han ringde och lovade att det skulle fixas imorgon bitti. Kommentera igen att jag inte är helt nöjd med speglarna som man nu bara kan se sig om man sitter, men inte om man står, jag ser t.o.m hakan (vet inte vad jag är här)
Lite rullstols träning med killarna. Kul. Äntligen lite roligt jobb. (sjukgymnast/rehab coach)
Förbi min nya tjej igen med instabil fraktur och fann en sjuksköterska hålla på att ändra på huvudet och vända henne själv. Blir helt nervös att hon till slut ska ha en helt komplett skada, vilket hon inte har än. Hon hämta en till och sen höll jag i huvudet och försökte styra vändningen så att den blir stabil. Gick okej efter ett tag, men inte så kul att lämna henne i deras vård, men man får vara glad att det finns någon personal över huvud taget och jag hoppas att mitt lilla tal om omhändertagande ska ha någon effekt (utbildare). Diskuterad smärtstillning, jag tycker hon behöver få nu igen. Kom överens om att hon skulle ge om en timme. (Läkare)
Förbi killarna och fick tillbaka pengar som en av dom var skyldig mej (efter att ha behövt köpa stödstrumpor) och såg då att en ny patient från privatsjukhuset kommit in. Gick och hälsa på honom, träffat honom där borta en gång förut, och insåg att han ligger och hoppar i sängen med frossa, har ont i huvudet och mår inte bra. Hämtar stetoskop och blodtrycks manschett och kollar blodtrycket. 220/150. Kollar kateter och pratar med honom . Har mått lite dåligt ett tag, men blir bättre med smärtstillande. Har inte skött magen på ett tag. Tar tag i sjuksköterskan som hämtat honom från det andra sjukhuset och vi höjer upp honom lite och börjar med magen (sjuksköterska/biträde). Blodtrycket går ner till 140/90 efter en stund. Pratar med vår överläkare, som tack och lov också fortfarande är på avdelningen. Verkar ha lite temp och den kollas, över 40 grader. Den riktiga doktorn ordinerar massa prover, låtsats doktorn går hem och tar ett glas rödvin och pratar av mej med Gunnel.
Vid 7 på kvällen ringde de från MVA och säjer att det här är fel sätt att flytta patienter, Hälsoministeriet måste vara inblandat, hänvisar till doktorn, och att mötet imorgon måste flyttas till nästa vecka, igen. Vet inte för vilken gång i ordningen. (sekreterare/telefonist)
Ja, så många yrkesroller kan man gå igenom på en dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar