fredag 3 juni 2011

En Seger

En till strejkvecka har passerat (7:e). Fanns lite hopp om en uppgörelse, men det blev inget. Så oförändrat läge förutom att folk blir mer och mer arga på presidenten. Och vissa på strejkarna.
Gunnel har åkt hem så nu är jag själv här i ca en vecka innan klanen Löfvenmark kommer ner. Då ska även jag ha lite semester. Det är välbehövlig och ska bli jättekul, ut och åka lite igen.
Har idag varit i ett väldigt dammigt förråd som sjukhuset har och letat möbler med Maria, vår sjuksköterska. Hittade några som i alla fall går att använda. Med lite rengöring ser de nog rätt okej ut, eller rättare sagt som möblerna här på sjukhuset ser ut. Inte nyaste designen om man säjer så, men de går att sitta i stolarna och skriva på borden. Köpte även gardiner till patient rummen. Sen gatuköks lunch med ris, sallad och braii. Gott.  Så, vi tar lite steg framåt ibland. Gunnel satte upp de sista hyllorna, som vi bestämt att de skulle upp, innan hon åkte. Enklare att göra det själv.
Min seger i veckan var att vi fick iväg tjejen med instabil fraktur i nacken till Sydafrika efter att hon legat i 10 dagar och det visat sig att den här veckan fanns det ingen neurokirurg i hela Gaborone. Efter att ha pratat med chefsläkaren på ett av privat sjukhusen satte jag igång processen och med god hjälp av en läkare, en kurator och en av våra sjuksköterskor så kom hon i väg efter mindre än 24 tim. Det går fortfarande att vinna över systemen.  Sov lite bättre den natten.
Nu är det vinter. Kallt. Jag vet att folk tycker jag är gnällig med kylan, men 16 grader här är klart kallare än 16 grader där. Och nu är det nere på 5-7 grader på nätterna. Värmen funkar sådär och det drar friskt genom fönstren. Men, som tur är, så lyser solen varje dag och solen är varm. Nu blommar Röda flaskborste trädet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar