måndag 2 maj 2011

Konsert yra

Ja, nu har vi en till långhelg med ledigt idag, måndag, då det är Mayday. Här blir det alltid ledigt på måndagen om en helgdag är på lördag eller söndag. Det var lite delade meningar om huruvida tisdagen efter påsk var helg, eftersom påskafton var på lördag?! Var en del borta, men om de strejkade, var påskaftonslediga eller bara var någon annanstans är inte helt klart. Lagt in en bild på ett 4000 år gammalt Baobab träd, jag är med som en liten prick. 

Pelle åkte hem i fredags så nu är jag själv här ett litet tag. Har mestadels tyckt att det var ganska skönt med omväxlingen mellan teamet här och att vara själv, men nu känns det lite tungt. Men om en vecka som kommer undsättning. Men jag har faktiskt lite hemlängtan, vilket känns väldigt ovant. Kan inte komma på när det hände sist?!
Men för att pigga upp mej gick jag i fredagskväll på en suverän konsert. Den omåttligt populära 72-årige Hugh Masekela från Sydafrika var huvudnumret. Sångare, trumpetspelare och frihetskämpe som lirat med Mandela bl a. Jag kollade in honom på youtube innan.  Helt utsålt och en fantastiskt stämning. Jag stod lång fram på dansgolvet, tillsammans med många andra fans, och bara log hela kvällen. Men de två sista låtarna ställde jag mej längst bak och det vara precis samma stämning där. Hela publiken stod och dansa, sjöng, skrek, vifta med händerna, vissla.


 Blev varmt rekommenderad den här konserten av en amerikansk läkare på sjukhuset, Matt, som själv verkligen har kommit in i Botswanas musikliv och spelar med ett lokala musiker, Trans Kalahari Jazz Kvintett, och vilka var förband. Dom har jag hört flera gånger, spelar ofta på söndagarna på golfklubben, exotiskt va? För att vara golfklubb, är den väldigt relaxad (inga fördomar här inte).

Mellan de 2 banden var en väldigt populär Botswansk trumpetspelare och sångare, Socca Maruakgomo, det var då stämningen började byggas rejält, och golvet fyllas. Ja, jag förstår ju inte så mycket texter, men det gör helt klart resten av publiken. Och de gillar vad de hör.


Jag höll mej uppe ändå till 1-snåret den kvällen, det är inte sår ofta här. Har aldrig haft så extremt regelbundna och tidiga vanor förut, vilka alla som varit här och hälsat på genast har fallit in i oxå

Lördag medfrukost på Operahuset, sen min lördagsrunda, till ostaffären och sen grönsaks och fruktaffären. Soligt och skönt på dagen, men sen ett riktigt åsk och blixt väder och regnskur igen. Jag måste nog säja att regnperioden här verkar vara i april och inte dec-feb som det säjs. Och idag är det igenmulet. Inte så kul, men å andra sidan så är det väldigt många soldagar här resten av året. Så det är väl bara att gilla läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar