söndag 15 december 2013

Gräsmattan har återuppstått

Nu har snart alla i teamet åkt hem och jag förbereder mej för semester trippen. Har varit en hektisk tid med avslutning på projektet. Lite tungt måste jag säja, men är förhoppningsfull med uppföljningstid här. I fredags hade vi en liten avslutningsceremoni med personalen och sen lite mat där även förståss patienterna var med. Jag blev avtackad med en jättefin tavla symboliserande mina fotavtryck i Botswana. Jättefin, kul och lite känslosamt.
Det har verkligen hänt mycket och varit bra på avdelningen nu när vi var några stycken, Katarzyna och Doro har ju varit här, som satte fart på allt. Har just nu väldigt många patienter, och väldigt svåra patienter, där vi kunde bidra med mycket. Känns även som att närvaron nu varit mycket uppskattad av de flesta kollegorna här. 

Hade en dag förra veckan då det var genommulet och småregnigt hela dagen. Det är nog första gången sedan jag kom hit. Blir klart kallare än man förväntar sig den här årstiden, så jag fick till och med ta fram täcket på natten. Men folk här blir glada när det regnar, vi har verkligen olika inställning till vädret. Och regn behövs, mycket mer än det som kommit. Efter regnet börjar det bli grönt, våra bruna gräsmatta är nu grön, 
och eftersom det ffa regnat mycket i Gaborone, tar folk sin boskap hit för att beta. Vaknade häromnatten av ko-bjällror, och mycket riktigt gick en lite grupp kor runt och betade och promenerade vägen fram.
Rullstol som en ung kille
 satt i när han kom till oss

Solnedgång över Gabarone damm


Gissa vad. Ledtråd efter stort regn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar