måndag 13 maj 2013

Återupplivning av bloggen


Åter i Gabs och det är snart mitt i vintern. Än så länge är det uthärdligt och man kan vara ute även på kvällen, lite påbylsad förståss.
Var egentligen inte så sugen på att åka, men först när jag kom på South African Airlines plan i Frankfurt och hörde Zahara, och sen afrikanska toner från Graceland skivan, i högtalarna som bakgrundsmusik så började det  kännas bra. Lustigt nog kom jag och min room mate Kate, som varit borta i 3 månader, tillbaka på samma plan från Joburg. Det var bra och trevligt, så kunde vi med gemensamma krafter ta tag i den lilla översvämningen hemma, myrinvasionen på skafferi hyllan och inget internet och åka och handla och sånt.
För oss som båda bor i lägenhet utan balkong på stor trafikerad gata känns det lyxigt och skönt att komma hit till huset och trädgården, Jakarandaträdet, som just nu droppar massor med miniblad, och poolen, som just nu ser ut som en grön damm. Men ändå.
Under helgen satt vi båda och skrev på våra artiklar. Roligare att jobba hemma med lite sällskap som också jobbar, men man kan prata lite då och då. Och så slog vi till med en finest filé på Bull & Bush på lördagkvällen.
Hade inte trott att jag skulle se ett enda moln på himlen nu under en månad, men idag vaknade vi upp till en väldigt molnig dag. Men till slut klarnade det upp och sken som sig bör här på vintern och torrtiden. Men med vintern kommer mörkret. Klockan är nu 18 och det är riktigt mörkt och med alla strömavbrott som verkar pågå blir det ännu mörkare när all gatubelysning är släckt. 
Idag varit första dagen på avdelningen och det var riktigt trevligt att komma tillbaka. Många glada ansikten som hälsade mej välkommen åter, men väskan var full med katetrar istället för choklad denna gången. Fullt med patienter och alla uppe och på eftermiddan spelade de pingis på det nya pingis bordet. Känns riktigt bra. 
Två gamla favoriter
Min kamera känner sig nog väldigt övergiven

1 kommentar: