måndag 10 december 2012

Lucia hälsning till alla


Hibiskus
Nu har en vecka gått igen. Det går fort. Har varit full fart hela veckan.
Men nu har jag till slut fått klart att jag är antagen som doktorand. Det känns bra efter all denna tid. Så den här veckan är jag forskningsledig och ska komplettera all data. Ska bli skönt att få det gjort.
Annars så är det nu regn och blås tid även här (var ju rätt blåsigt i kapstaden också). När jag steg av planet här förra söndagen kände jag direkt hur luftfuktigheten slog emot. Helt klart att det hade regnat en hel del. Igår kväll igen satte det igång. Först börjar det blåsa, sen enorma åskknallar så huset skakar och sen ösregn, och då menar jag ösregn. Riktig tropisk störtskur.  Vår gräsmatta som alltid varit brun har nu blivit fantastisk grön. Jag trodde aldrig det skull e komma något levande upp ur den.
I fredags var det konsert i stan. Zahara från Sydafrika var här. Suverän konsert och folk var som galna i henne och hennes två riktigt coola doa tjejer. Har aldrig hört så mycket skrik och sång runt omkring mej. Alla sjöng med, trots att hon sjunger på Xhosa, de flesta vet troligen inte vad de sjunger, men sjunger med som det låter. Lite Tracy Chapman stuk med en klar afrikansk touch. Rekommenderas. Hade för en gångs skull inte med mej kameran.
Sopborsteförsäljare

Sen i lördags var det Lucia firande på Sweden House. Glögg, knytkalas och luciatåg. Mycket trevligt med god mat och trevligt folk. Själv hade jag med chokladpudding (direkt importerad från Sverige förståss), jordgubbar och vispgrädde. Riktigt gott. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar